Release #: TSC 24.02
October 18, 2024

Air Transat Pilots Congratulate Air Canada Pilots on the Ratification of the Largest Labour Agreement in Air Canada’s History

En français

MONTREAL, QUE.—The following statement was released by Capt. Bradley Small, chair of the Air Transat Master Executive Council (MEC) of the Air Line Pilots Association, Int’l (ALPA), in response to the newly ratified Air Canada Pilot Collective Agreement:

“On behalf of more than 700 Air Transat pilots, congratulations to Air Canada pilots on securing one of the largest labour agreements in Canadian aviation history. This historical agreement raises the bar for pilots in Canada and establishes a benchmark for pattern bargaining, with a particular focus on compensation and quality of life across the industry.

“Air Transat pilots begin contract negotiations with Air Transat management in January and strongly encourage our management team to follow in the footsteps of Air Canada by acknowledging the market trends in the aviation sector and recognizing the value, skill, and experience our pilots bring to the airline and our passengers daily.

“Over the past 18 months, ALPA represented pilots at WestJet, WestJet Encore, and several other carriers who were forced by their management teams to the brink of strike or lockout scenarios before finally understanding that needlessly creating labour unrest erodes consumer confidence, negatively impacts workplace morale, and does little to help the airline.

“We are committed to the success of our airline and aim to ensure that Air Transat continues to be an industry leader as we work together towards recognizing the company’s future growth strategies.”

Founded in 1931, ALPA is the largest airline pilot union in the world and represents more than 78,000 pilots at 41 U.S. and Canadian airlines. Visit ALPA.org or follow us on Twitter @ALPAPilots.

CONTACT: ALPA Media, 703-481-4440 or Media@alpa.org

Les pilotes d'Air Transat félicitent les pilotes d'Air Canada pour la ratification de la plus importante convention collective de l'histoire d'Air Canada

MONTRÉAL (QUÉBEC) - La déclaration suivante a été publiée par le commandant Bradley Small, président du conseil exécutif principal (CEP) d'Air Transat de l'Air Line Pilots Association, Int'l (ALPA), en réponse à la convention collective des pilotes d'Air Canada qui vient d'être ratifiée :

« Au nom de plus de 700 pilotes d'Air Transat, je félicite les pilotes d'Air Canada d'avoir conclu l'une des plus importantes conventions collectives de l'histoire de l'aviation canadienne. Cet accord historique place la barre très haut pour les pilotes au Canada et établit un point de référence pour les négociations types, en mettant l'accent sur la rémunération et la qualité de vie dans l'ensemble de l'industrie.

« Les pilotes d'Air Transat entament les négociations contractuelles avec la direction d'Air Transat en janvier et encouragent fortement notre équipe de direction à suivre les traces d'Air Canada en tenant compte des tendances du marché dans le secteur de l'aviation et en reconnaissant la valeur, les compétences et l'expérience que nos pilotes apportent chaque jour à la compagnie aérienne et à ses passagers.

« Au cours des 18 derniers mois, l'ALPA a représenté les pilotes de WestJet, de WestJet Encore et de plusieurs autres transporteurs qui ont été forcés par leurs équipes de direction à frôler des scénarios de grève ou de lock-out avant de finalement comprendre que le fait de créer inutilement des conflits de travail érode la confiance des consommateurs, a un impact négatif sur le moral des travailleurs et n'aide pas beaucoup la compagnie aérienne.

« Nous sommes déterminés à assurer le succès de notre compagnie aérienne et à faire en sorte qu'Air Transat continue d'être un chef de file de l'industrie alors que nous travaillons ensemble à reconnaître les stratégies de croissance future de l'entreprise ».

Fondée en 1931, l'ALPA est le plus grand syndicat de pilotes de ligne au monde et représente plus de 78 000 pilotes dans 41 compagnies aériennes américaines et canadiennes. Visitez le site web de l'ALPA à alpa.org ou suivez-nous sur Twitter @ALPAPilots.

CONTACT: ALPA Media, 703-481-4440 ou Media@alpa.org

-###-